donderdag 22 januari 2015

Tunisch haken

Tunisch haken trok al een tijdje mijn interesse, maar op de één of andere manier was het er nog niet van gekomen. Na wat doelloos speuren op Pinterest kwam ik een mooie haakfoto tegen en wat bleek, het was een tunisch haakwerkje. Helaas zijn er nog maar weinig boekjes verkrijgbaar over tunisch haken in het Nederlands. Wel kwam ik een heel scala aan boekjes tegen in het Duits. Op de foto is te zien voor welk Duits boekje ik uiteindelijk heb gekozen. Het is een modern boekje met mooie foto's en grafische patronen, precies wat ik mooi vind. De foto's in het boekje zijn duidelijk en goed te begrijpen en anders is Google Translate ook heel handig.
Toch vind ik het altijd even fijn om ook in beweging te zien hoe het moet en daarvoor maak ik altijd gretig gebruik van YouTube filmpjes.
Uiteindelijk zijn de onderstaande probeersels eruit gekomen, gehaakt met de basis steek.
Het tunisch haken geeft een mooi stevig effect. In vergelijking met het tapestry haken blijft het patroon recht maar heb je bij het inhaken aan de achterkant wel allerlei meeloop draden. Het was even oefenen met de juiste draadspanning en ik vind het ook vrij belastend voor je arm, misschien dat het fijner werkt met een dunnere naald of lichter garen. Ik hou jullie op de hoogte.
Nu ben ik nog even aan het nadenken over een leuk projectje: een tas, een kussen of zal ik eerst nog andere tunische haaksteken uitproberen...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten