maandag 17 september 2018

Patroon knuffelpopje

Jaaa! Ik ben zwanger en dat betekende even wat minder creativiteit vanuit mijn kant en wat meer uurtjes slapen. Om te vieren dat ik nu 14 weken zwanger ben en me steeds weer wat energieker voel deel ik heel graag het patroon van dit knuffelpopje met jullie. Het is het eerste haakwerkje wat ik maakte voor onze toekomstige baby. Het knuffelpopje valt trouwens ook erg in de smaak bij 2,5 jarigen. Luuk heeft zich het popje al toegeëigend, dus misschien ga ik er nog wel èèn maken in de kleur blauw of roze tegen die tijd :).




Patroon knuffelpopje

(updated versie muts)

Materialen:
  • 2 bolletjes haakkatoen (ik redde het net met 1 bol), ik gebruikte DMC Natura just cotton nr 02 Ivory 
  • Haaknaald nr 3
  • Houten ring van 5,5cm
  • Vulling
  • Naald 

Afmeting knuffelpopje:
Lichaam/doekje 17,5 x 15,5cm
Hoofd inclusief ring: 20 x 7 cm

Het hoofd:
Start met een magische ring.
Toer 1: Haak 6v in de ring en trek aan.
Toer 2: Haak in elke v, 2v (12v).
Toer 3: *Haak 1v, 2v in de volgende v, herhaal 5x (18v).
Toer 4: *Haak 2v, 2v in de volgende v, herhaal 5x (24v).
Toer 5: *Haak 3v, 2v in de volgende v, herhaal 5x (30v).
Toer 6: *Haak 4v, 2v in de volgende v, herhaal 5x (36v).
Toer 7: *Haak 5v, 2v in de volgende v, herhaal 5x (42v).
Toer 8: *Haak 6v, 2v in de volgende v, herhaal 5x (48v).
Toer 9 t/m 15: Haak 48v.
Toer 16: *Haak 6v, haak de volgende 2v samen, herhaal 5x (42v).
Toer 17: *Haak 5v, haak de volgende 2v samen, herhaal 5x (36v).
Toer 18: *Haak 4v, haak de volgende 2v samen, herhaal 5x (30v).
Vul het hoofdje vast wat op.
Toer 19: *Haak 3v, haak de volgende 2v samen, herhaal 5x (24v).
Toer 20: *Haak 2v, haak de volgende 2v samen, herhaal 5x (18v).
Vul het hoofd verder op.
Toer 21: *Haak 1v, haak de volgende 2v samen, herhaal 5x (12).
Toer 22: Haak 6v samen.
Knip de draad af en naai de opening dicht.

De muts:
Start met een magische ring.
Toer 1: Haak 4v in de ring en trek aan.
Toer 2 en 3: Haak 4v.
Toer 4: *Haak 1v, 2v in de volgende v, herhaal 1x (6v).
Toer 5 t/m 7: Haak 6v.
Toer 8: *Haak 1v, 2v in de volgende v, herhaal 2x (9v).
Toer 9 t/m 34: Haak 9v.
Toer 35: *Haak 2v, 2v in de volgende v, herhaal 2x (12v).
Toer 36: *Haak 3v, 2v in de volgende v, herhaal 2x (15v).
Toer 37: *Haak 4v, 2v in de volgende v, herhaal 2x (18v).
Toer 38: *Haak 5v, 2v in de volgende v, herhaal 2x (21v).
Toer 39: *Haak 6v, 2v in de volgende v, herhaal 2x (24v).
Toer 40: *Haak 7v, 2v in de volgende v, herhaal 2x (27v).
Toer 41: *Haak 8v, 2v in de volgende v, herhaal 2x (30v).
Toer 42: *Haak 9v, 2v in de volgende v, herhaal 2x (33v).
Toer 43: *Haak 10v, 2v in de volgende v, herhaal 2x (36v).
Toer 44: *Haak 11v, 2v in de volgende v, herhaal 2x (39v).
Toer 45: Haak 39v.
Toer 46: *Haak 12v, 2v in de volgende v, herhaal 2x (42v).
Toer 47: Haak 42v.
Toer 48: *Haak 13v, 2v in de volgende v, herhaal 2x (45v).
Toer 49 t/m 51: Haak 45v. 
Pas even of de must mooi aansluit op het hoofdje (pas eventueel aan door meer te minderen of te meerderen).
Toer 52: Haak 45hv als mooie afwerking van de muts.
Knip af en laat een lang stuk draad over voor het bevestigen van de muts op het hoofd. 
Naai de muts vast op het hoofd.

Het lichaam:
Haak 41l, start in de tweede l vanaf de haaknaald en haak 40v, 1 kl, keer het werk.
Rij 2 t/m 52: Haak 40 v met steeds 1 keerlosse (telt niet als vaste).

Handjes/voetjes 4x:
Start met een magische ring.
Toer 1: Haak 6v in de ring en trek aan.
Toer 2: Haak in elke v, 2v (12v).
Toer 3: *Haak 1v, 2v in de volgende v, herhaal 5x (18v).
Toer 4 en 5: Haak 18v.
Toer 6: *Haak 1v, haak de volgende 2v samen, herhaal 5x (12v).
Vul het handje/voetje op.
Toer 7: Haak 6x 2v samen (6v).
Knip af maar laat een lang stuk draad over voor het bevestigen. Naai de opening dicht met het puntje van het uiteinde van het lichaam erin vast.

Naai het lichaam vast aan het hoofd.

Maak met een knoop de houten ring vast aan het mutsje.

Je knuffelpopje is nu gereed voor gebruik.



53 opmerkingen:

  1. Hallo Norah,
    Een leuk patroon 😀
    Kijk je even naar de uitleg bij het mutsje want dat klopt niet helemaal, misschien een typefout
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Antia,
    Bedankt voor je reactie! En wat leuk dat je begonnen bent met het patroontje! Ik heb er even naar gekeken maar ik zie het zo niet, waar klopt het niet?
    Groetjes Norah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,
    Ik kom ook niet uit de beschrijving van het mutsje. Volgens mij moet toer 4 zijn: 1 v, 2 v in de volgende v, 1x herhalen. Toer 8 moet dan zijn 1 v, 2 v in de volgende v, 2x herhalen. Toer 35: 2 v, 2 v in de volgende v, 2x herhalen (12). Maar als dit niet zo is hoor ik het graag. Het is een leuk patroontje, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg bedankt voor de opmerkingen, ik zal het mutsje zelf ook nog een keer gaan haken!
    Groetjes Norah

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, ik ben ook met je knuffelpopje begonnen voor een kraamkadootje. Maar nu is mijn vraag hoe heb je de ring gedaan, kan dit nl niet terugvinden in het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi! Wat leuk! De ring is aan de muts geknoopt, goed stevig aantrekken. Groetjes Norah.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Norah, ik ben bijna klaar met dit leuke poppetje als kraamcadeau. Weet je toevallig een goed merk die houten ringen verkoopt die ook veilig zijn als bijtring, of voor gebruikelijk kinderen?

      Verwijderen
  7. Ik ben bezig met het knuffelpoppetje. Het patroon voor het mutsje heb ik aangepast voor mezelf, dat klopt inderdaad niet.
    Helaas had ik niet genoeg aan 1 bolletje van 50 gram. Voor de zekerheid rekenen op 2 bolletjes.
    Het is verder een erg leuk patroon.Bedankt hiervoor!
    groeten,
    Lokkie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor alle opmerkingen! Ik heb het mutsje nogmaals gehaakt en inderdaad het klopte niet. Ik heb het patroontje aangepast en ik hoop dat jullie er nu wel uitkomen! Groetjes Norah.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Te schattig! En super leuk als kraamcadeau☺️ Maar eerst eentje voor mijn dochtertje maken. Super bedankt voor het delen en veel geluk met je zwangerschap en de kleine baby👶🏻

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk om te horen! Ik hoop dat je dochtertje er veel plezier van heeft :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben heel enthousiast over het popje, ziet er schattig uit.
    Het lukt met niet meteen om het hoofdje te maken, is het de bedoeling om met een halve vaste de toer te sluiten, of maak je een keerlosse, draai je het werk om en begin je een nieuwe toer?
    Ik hoor het graag want ik wil meteen beginnen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk dat je enthousiast bent over het popje.
    Het hoofd wordt rondom gehaakt, er zitten geen kl of hv tussen maar je haakt gewoon door.
    Je kunt hierbij gebruik maken van een steekmarkeerder om te onthouden bij welke toer je gebleven bent.
    Ik hoop dat je zo verder kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt voor het schattige patroonje van het knuffelpopje.
    Ik ben bijna klaar op handjes en voetjes na maar ik vind het geweldig.
    nogmaals hartelijk dank!!
    Groet Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Coby,
      Super leuk om te horen! Dat je er een klein kindje maar heel blij mee mag maken :)
      Groetjes, Norah.

      Verwijderen
  14. Ik ben met je patroontjr bezig maar heb 2 vragen. Wat betekent het * en herhaal 2x ? Als ik dat zou doen dan kom ik op meerdere steken uit.

    Grtjes José

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zou het patroontje ook apart verzonden kunnen worden naar mijn mailadres?
    Ik ben niet zo handig met kopiëren van patronen en printen, vr. groetjes en gefeliciteerd met jouw zwangerschap!Groetjes!
    Van een adoptiemoeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoihoi,
    Vraagje, vind je het ok als ik een linkje naar je haakpatroon op mijn facebookpagina zet? (hobsies haaksels). Ik ga met zwangerschapsverlof en wilde mijn volgers een leuk gratis patroontje meegeven die daar enigszins betrekking op heeft.
    Groetjes,

    Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik snap de 1e toer van t mutsje niet. Daar moet ik 3x4 vasten in de magische ring maar kom dan op 12

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben jij er uit gekomen? Ik snap dit begin nl ook niet. 4 v in de magische ring en dan?

      Verwijderen
    2. Hallo,

      Zijn jullie uit het patroon van het mutsje gekomen? Ik snap het begin namelijk ook niet helemaal...

      Verwijderen
    3. @Mirjam77, ik denk dat je een magische rung start met 4v, dat daarna toer 2 en 3 ook gewoon 4v zijn en vanaf toer 4 vermeerderen.

      Verwijderen
  18. Wat een schattig knuffeltje, dank je wel voor het patroon. Als ik het zo bekijk zou je inmiddels bevallen kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dank je wel voor het delen van het patroon. Ik heb hem ook gemaakt voor mijn a.s. kleindochter. Super leuk geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gefeliciteerd. Wat een goed nieuws. Ik wens je een goede zwangerschap. Dit eerste knuffelpopje voor de baby in wording is schattig. Lief dat je het patroon deelt. Bedankt.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Vielen Dank für die Anleitung. Ich möchte das Kuscheltuch gerne häkeln. Da ich jedoch in dieser Technik noch Anfängerin bin, habe ich direkt eine Frage: Was bedeutet "V"?
    fM sind feste Maschen, zu "V" finde ich leider nichts.
    Ich wünsche allen noch einen schönen Abend .
    LG

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel erg bedankt voor het leuke patroon! Ik heb mijn knuffelpopje net klaar! Ik heb ipv een houten ring een speen eraan geknoopt !

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo. Leuk patroontje! Ik kom er alleen niet helemaal uit met het mutsje. Moet ik de eerste 3 toeren 3 x 4 vasten haken in de magische ring?
    Groetjes Jantine

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dank je wel voor het leuke patroontje
    Ik heb voor de zekerheid de correctie in de opmerkingen meegenomen, ik zal het zien

    Ook nog alle goeds voor 2020 gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste wensen,
      Wat leuk dat je aan de slag gaat! Ik heb de eerste toeren van het mutsje wat duidelijker omschreven.
      Groetjes Norah.

      Verwijderen
  26. Lieve mensen, bedankt voor al jullie berichtjes. Helaas heeft mijn blog een lange tijd stilgestaan door de komst van ons tweede zoontje. De overgang van 1 naar 2 viel ons niet mee. Sorry dat ik niet op al jullie berichtjes heb kunnen reageren. Ik vind het erg leuk te lezen dat jullie enthousiast zijn over het knuffelpopje. Ik heb het beginstukje van het patroon van de muts wat duidelijker omschreven.
    Groetjes Norah.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey hoi! Ook ik ben het knuffeldoekje aan het maken haha. Alleen wil ik nu beginnen met het mutsje maar heb echt ruzie met het begin. Ik kan op 1 of andere manier de steken niet zien. En is het puntje een rondje of? Heb je misschien een foto of filmpje waarin je dit gedeelte maakt? Groetjes Miranda

      Verwijderen
  27. Wat een super lief en mooi knuffeldoekje. De zoveelste die ik er van maak. Zelfs de dokter geeft ze al weg aan ontroostbare kinderen. Ach en vandaag keek zoonlief mij aan. Mam mag ik er ook 1 maar dan in het blauw. Jullie raden het al. Mam is weer aan de haak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een ontzettend leuke reactie. De dokter geeft ze weg aan ontroostbare kinderen, wat een lief gebaar en mooie gedachte!! Ik vind het erg leuk om te horen dat je er zoveel plezier aan beleeft. Veel haakgeluk, liefs Norah.

      Verwijderen
  28. Wat betreft handjes: 6 vasten samen haken, betekent dat 6x 2 vasten samen haken?
    Het mutsje vind ik moeilijk starten omdat ik de steken niet goed kan zien.
    Bedankt voor het leuke patroontje,
    Claudine

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Claudine, ja klopt, het is even een gepruts in het begin van de muts :S. Bij de handjes bedoel ik 3x 2 vasten samen haken, je houdt dan 3 vasten over, precies groot genoeg om een puntje van het doekje doorheen te proppen.
    Succes met haken. Liefs Norah.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi hoi, ik heb er zeker al 10 gehaakt en heb er weer 3 in bestelling. Mag ik vragen of je misschien toeren niet hebt gehaakt, omdat je met 1 bolletje toe kan. Ik doe in het hoofdje ook nog een belletje, is het ook meteen een rammelaar....bedankt voor je patroon
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Anita,
    Wat ontzettend leuk om te horen! Wat een goed idee van het belletje, dat ga ik ook eens doen. Ja, ik heb van DMC Natura aan 1 bolletje genoeg maar als ik met een standaard bolletje haakkatoen haak heb ik inderdaad 1 en een beetje nodig.
    Veel haakplezier, bedankt voor je berichtje!
    Liefs Norah.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hallo Anita,

    Wat een leuk patroon zeg. Ik ben een beginneling, en vroeg me af wat een magische ring is? En wat betekent "haak de volgende 2 vasten samen?" Alvast bedankt! Is het te doen voor een beginneling? Groetjes Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hallo Karin,

    Een magische ring is een beginring, je kunt ook 2 lossen haken en in de eerste losse insteken. Met twee vasten samen haken wordt bedoelt, 1 vaste minderen.
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Je kunt van de magische ring en het minderen van steken ook youtube filmpjes opzoeken. Zo heb ik het ook ooit geleerd ;).
    Succes met haken! Liefs Norah.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoi, leuk patroon, maar ik kom er maar niet uit bij de muts. Na toer 34 past de ring er nog niet eens aan, waar gaat het mis?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou kunnen dat je strakker haakt dan ik, misschien het even wat uitrekken of extra toeren toevoegen totdat het wel mooi past.
      Veel succes! groetjes Norah.

      Verwijderen
  35. Heel mooi patroon. Duidelijk beschreven en erg makkelijk om te haken. Ik heb er inmiddels al wel 10 gemaakt. In het wit voor zwangerschap en in roze of blauw als kraamkadootje. Erg schattig

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat n schattig💜 patroontje ,bedankt voor het delen🤗

    Maar ik zou dat berichtje van Die Mevr.Patricia maar snel verwijderen hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Dankjewel, heb je het knuffelpopje al gemaakt? Ik heb het gauw verwijderd inderdaad :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als beginneling kom ik niet uit het hoofdje. Magische ring prima gelukt maar *haak 1v,2v in de volgende v, herhaal 5x(18v) moet ik dan rond hangen om het zo te zeggen? Waar staat het * voor. Sorry voor de misschien gekke vragen...

      Verwijderen
  38. ik ben zo opgewonden vandaag. Ik heb opmerkingen gezien van mensen die al een lening van jude_benson finance hadden gekregen, dus besloot ik om een aanvraag in te dienen op basis van populaire aanbevelingen en slechts een paar uur geleden bevestigde ik een totaalbedrag van 10.500 euro op mijn rekening. Dit is echt geweldig nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft om een aanvraag in te dienen via hun e-mail:judebensonfinanace@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ben je het zoeken naar leningen en hypotheken beu, of word je voortdurend afgewezen door banken en andere financiële instellingen of een microfinancieringsregeling. Hiermee willen wij u informeren met 100% garantie dat wij leningen van elk bedrag aanbieden tegen een rentepercentage van 2% per maand. Wij verstrekken LENINGEN voor bedrijfsontwikkeling. concurrentievoordeel/bedrijfsuitbreiding. Zorg ervoor dat we gecertificeerd, betrouwbaar, betrouwbaar, efficiënt, snel en dynamisch zijn. en deelnemende financier voor onroerend goed en elke vorm van zakelijke financiering, wij verstrekken langlopende leningen van maximaal twee tot vijftig jaar en alle rentetarieven en berekenen en maken jaarlijkse betaling mogelijk E-mail: loancreditinstitutions00@gmail.com.

    Wij bieden de volgende soorten leningen aan en nog veel meer;

    * Persoonlijke leningen (lening zonder onderpand)
    * Zakelijke leningen (onbeveiligde lening)
    * Consolidatielening
    * Combinatielening
    * Verbouwing

    Om contact op te nemen voor het zoeken naar een lening, antwoordt u met uw e-mail-ID, zodat ik u meer kan sturen ter goedkeuring
    Bedankt, neem contact met ons op via e-mail: loancreditinstitutions00@gmail.com
    bel of WhatsApp: +393512114999

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Na verschillende mislukte pogingen om een lening te krijgen van leugenaars die zich voordoen als kredietverstrekkers, heb ik zojuist mijn lening ontvangen van dit goede en betrouwbare bedrijf: LAPO. Doe er goed aan om contact met hen op te nemen als u snel een lening nodig heeft. Neem nu contact met hen op via deze e-mail: lapofunding960@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen