dinsdag 4 augustus 2015

Mochila haken tips en trucs

Na het haken van een heleboel tassen, ben ik achter de nodige do's and don't gekomen.
De eerste tas die ik maakte, was een uitprobeersel maar lukte verrassend goed. Inmiddels zijn mijn  tassen een stuk mooier en steviger geworden. Ik geef jullie wat tips en trucs zodat ook jouw tassen steeds een beetje mooier worden. Dit is wat voor mij het beste werkt, dat hoeft natuurlijk voor jou niet zo te zijn.

1) Yarn over (yo) of yarn under (yu)?
Het verschil tussen yarn over en yarn under is de manier waarop je de draad om je haaknaald slaat. Je kunt je draad eroverheen slaan, zoals bij gewoon haken. Maar je kunt ook de draad van onderlangs opnemen.

Yarn over (de omslag bovenlangs maken)

Yarn under (de omslag onderlangs maken)

YO -YO, dit is het haken zoals je gewend bent, je maakt alle omslagen bovenlangs. Het voordeel is dat het makkelijk en soepel gaat. Het nadeel is dat je werk slapper wordt en je patroon schuin trekt. 
YO - YU, op deze manier haak ik tegenwoordig mijn tassen, de eerste omslag van de vaste is bovenlangs de tweede omslag is onderlangs. Dit geeft een strak en stevig resultaat met aan de voorkant een V, ook zijn de steken rechter boven elkaar.
YU - YU, beide omslagen zijn onderlangs, dit geeft een strak en rechter resultaat, maar je ziet aan de voorkant kruisjes.

2) Kleurwisseling
Het wisselen van kleur vindt plaats in de laatste doorhaal van de vorige steek, ik haakte met paars en  wil verder met roze, ik maak de laatste paarse steek af met roze en haak verder met roze.


3) Draadspanning
Het is belangrijk om regelmatig de draadspanning van de meeloopdraden in de gaten te houden aan de achterkant van het werk. Trek de draden steeds een beetje aan, maar niet te strak. Zo voorkom je dat je de meeloopdraden ziet en je gaten krijgt in je werk. Het is handig om de kleuren die erg afsteken aan de achterkant van de meeloopdraden te plaatsen zodat je ze zo min mogelijk ziet aan de voorkant.


4) Een platte bodem
Het kan zijn dat je bodem niet mooi plat blijft, in het begin was dit voor mij ook even stoeien. 
Ik haakte eerst met een achtvoud aan steken, t/m vier meeloopdraden ging dit prima maar als ik vijf meeloopdraden wilde ging de bodem krommen, als een kommetje. Wanneer ik nu met vijf draden werk haak ik met een veelvoud van tien en dat gaat perfect.
Kijk dus goed wat voor jou werkt. Krijg je een kommetje, voeg dan steken toe, gaat het lubberen en is het slap, minder dan steken, of kijk of je de juiste draadspanning hebt, of gebruik een andere haaknaald.

5) Draden uit de knoop
Ik houd mijn draden zoveel mogelijk uit de knoop door de wisseldraad consequent van onderlangs op te nemen. Voor mij werkt dit heel goed en hiermee zet je ook de vorige draad vast. Pak de nieuwe kleur en breng van onder naar achter. Wanneer er toch draaiingen zijn (en die zijn er ;)) haak je hier gewoon overheen, maar doe dit alleen wanneer je van kleur wisselt. Als je over een draaiing heen haakt met dezelfde kleur zie je dit aan de achterkant van je werk. Het kan ook helpen wanneer je de draad vanuit het midden in het bolletje gebruikt zodat de bolletjes zelf niet draaien. Of koop/maak een mandje waarin de 5 draden ieder een eigen gat hebben zodat ze minder snel in de knoop raken door het draaien van de bolletjes tijdens het haken.

Van onder naar boven opnemen en over draaiingen heen haken bij kleurwissels.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn tips en trucs hebben, ik zou het leuk vinden als jullie een berichtje achter zouden laten :)

Liefs, Norah


15 opmerkingen:

  1. Ik ben net bezig met mijn eerste tas en deze tips zijn erg handig, dank je wel! Ik heb wel nog een vraagje: ik zie dat je in 1 lus haakt en niet door allebei, heb je daar een speciale reden voor? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Door beide lussen haken is Tapestry haken en krijg je verloop in je kleuren.dan komen de steken niet recht boven elkaar.bij mochilla haken haak je in de achterste lus ,en yarn under en dan komen je steken recht boven elkaar waardoor je figuren mooier en strakker zijn

      Verwijderen
  2. Wat leuk! nee geen speciale reden. Ik heb dit afgekeken van de echte Wayuu tassen en ik vind het zelf mooier. De steken lijken meer af en het werkt voor mij soepeler, zo krijg ik minder snel last van mijn armen. Succes met haken, ik ben erg benieuwd naar het resultaat :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah oke ^^ het is inderdaad best vermoeiend voor de armen haha

      Verwijderen
  3. ik heb nog nooit mochila gehaakt (alleen amigurumi) ik was wat aan het googelen en ik word steeds enthousiaster! Bedankt voor de tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb een vraagje.. als je haakt in 1 lus steek je dan in de voorste of achterste lus? Ik zelf haak altijd in beide lussen maar wil graag het resultaat vergelijken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede tips maar er ontbreekt toch wat informatie.
    Yo-yu is de techniek van de Wayuu. Dat is hun gewone vaste. Voor ons is een gewone vaste yo-yo. Met Yo-yu kan je de meeloopdraden minder goed wegwerken dus je moet je meeloopdraden meer aantrekken. Onze gewone vaste werkt prima. De steken zitten niet minder recht boven elkaar hierdoor.
    Je haakt in de achterste lus omdat de steken dan veel mooier boven elkaar komen te staan. (Hier dus wel)Bovendien is dat de wayuu-techniek. Haak je in beide lussen dan doe je aan tapijthaken. De draaiïng van je steken wordt groter en dat zie je in het patroon.
    Of 8 meerderingen voor jou werken of niet heeft eerder te maken met jouw haakstijl en haaknaald. Ik moet standaard 10 meerderingen en haaknaald 2 gebruiken. Ik ken pros die het alleen maar redden met 12. We haken alleen maar 8 meerderingen omdat de enige beschikbare software waarmee je bodempatronen ontwerpt, een cirkel van slechts 8 startsteken heeft. De Wayuu haken trouwens meer met 12 dan 10 of 8.
    Ik hoop dat je lezers nu wat beter op de hoogte zijn. Veel haakplezier. ��

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zou super graag een workshop willen volgen geef je die ook?
    Woon in de US maar ben in April in Ned na pasen heb je dan iets beschikbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hallo Nora, fijne uitleg, heb al veel patronen verzameld en zelf wat uitgevogeld. Krijg nu helemaal jeukende vingers en ga snel aan mij eerste tas beginnen. Groet Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er leuk uit zou ik die patroon ook van je mogen ik hoor het wel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi, ben begonnen met een oefen project en dat lukt aardig, maar met jou tips zal het zeker een stuk beter gaan! Bedankt voor het delen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor jullie opmerkingen. Ik benadruk nogmaals dat deze tips door mijzelf zijn uitgevonden en destijds goed voor mij werkten. Kijk vooral ook zelf wat voor jou werkt want iedereen haakt op zijn eigen manier!
    Groetjes Norah.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Muchas gracias por tus tipa me han servido mucho. Me puedes decir por favor que hilo utilizas? Hilo calabres?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dankjewel voor de tips. Ik ben nu bezig met een tas van Ribbon garen, maar met mijn volgende project ga ik de mochilla techniek proberen. Lijkt me heel leuk en heb nu al zin om het te gaan proberen.
    Groet Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen